måndag 1 september 2014

En långsam men lovande start

Idag hade jag genomgång med min andra halva av sexor som ännu inte fått möjlighet att bekanta sig med programmeringen. Det var en väldigt trevande start, inte minst då datorerna har passerat sitt bäst före - datum (datorer som stängs av genom att strömsladden dras ut tenderar att ha ett relativt kort bäste före - datum). Det är alltid lika frustrerande att behöva vänta en halvtimme från det att datorerna startas upp till det att eleverna är inloggade. Till denna frustration tillkom den stress som det icke - fungerande wifi - nätverket bidrog till under lektionens första tredjedel.

Grepp om begrepp

Som tur var kunde jag använda den första delen till att arbeta med begreppen som vi kommer att använda oss av i programmering, samt förklara mer om hur datorer fungerar, vad binärt talsystem är och vilken betydelse komponenter som exempelvis processorn i datorn har. När det gäller att undervisa programmering är jag övertygad om att det är minst lika viktigt att eleverna får en förståelse kring hur hårdvaran fungerar såväl som mjukvaran. Betydelsen av sammanhang för eleverna kan aldrig underskattas.

Jag upplevde själv genomgången av begreppen och i viss mån hur allt hänger samman, som stundtals något för abstrakt, men som jag ändå anser slutade relativt konkret på slutet. Det kommer dock krävas att jag återkommer till begreppen flera gånger för att vara säker på att eleverna förstår vad det handlar om. Viktigt här är att låta eleverna anteckna, då det skrivna ordet hjälper dem att första och minnas. Efter genomgången fick eleverna gå in på learn.code.org/flappy/1 och testa att programmera sin egen version av "Flappy bird" med hjälp av den blockteknik som finns på learn.code.org. Denna övning är mest som en enkel introduktion till hur själva blocktekniken fungerar och jag undvek att förklara för eleverna hur allt fungerar steg för steg. Det sparar jag istället till de kurser som finns på learn.code.org och som jag kommer att påbörja tillsammans med mina elever på måndag.

Fördjupning som elevens val

På tal om kurser så kommer jag att parallellt hålla en kurs för de tjugo elever som valt programmering som elevens val. Denna kurs kommer jag att se som en fördjupning av den programmering som alla elever har och mitt mål kommer att vara att eleverna ska delta i tävlingen på www.bebras.se. Jag planerar fortfarande hur jag ska lägga upp det; men troligtvis kommer vi använda oss av liknande strategier som används i matematiklyftet där vi tittar på enskilda problem och försöker hitta så många olika lösningar som möjligt på problemen och diskuterar oss sedan fram till den lösning som skulle kunna anses vara bäst. Min tanke är att lyfta upp våra diskussioner här på bloggen så att andra får möjlighet att delta i vårt arbete med att förstå och lära oss logiken i programmering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar