torsdag 4 september 2014

Projektet börjar

Dagarna har gått åt till att planera den fördjupning som kommer att ske för de elever som valt programmering som elevens val. Kopiatorn har gått varm när jag skrivit ut övningsuppgifter och material som jag tänker använda som grund för att utveckla elevernas förståelse kring informatik och logik. Jag kommer att lägga upp exempel på detta här under de kommande dagarna.

Imorgon har jag den andra halvan av eleverna i årskurs 5 vilket innebär att det är tid som kommer att gå åt att se till att alla kommer in på sina konton. Jag kommer därför att under den närmsta tiden fokusera på att skriva om den utveckling som sker i årskurs 6 och de elever som valt programmering som elevens val då de har kommit en bit längre.

Min plan den närmsta tiden ser ut enligt följande för eleverna som valt programmering som elevens val:


  • Introducera eleverna till programmering och se till att de förstår grunderna
  • Arbeta med övningsuppgifter och material "offline"
  • Börja med Python
För samtliga elever (dvs. alla elever i årskurs 5 och 6) är det följande som gäller:

  • Fortsätta med "kursplanen" som finns på learn.code.org
Detta beräknas ta hela terminen då jag har klasserna varannan vecka. Det innebär att det blir först till våren de kommer sätta sig in i Python ordentligt. 

Hur gör jag då med de elever som programmerar på elevens val?

Här gäller det att jag kan balansera deras arbete på elevens val med det de gör under lektionerna i programmering. Min vision är att de ska kunna hjälpa till med undervisningen för samtliga i Python och på så sätt även kunna utveckla sina förmåga att kommunicera och "prata" programmering. 

Jag kommer även att begränsa arbetet med uppgifter "offline" på elevens val till en tredjedel av passet och låta eleverna animera i Scratch den resterande delen. Scratch är något av en favorit för eleverna men jag vill som jag tidigare har skrivit, lyfta upp programmeringen ett par nivåer. 

Slutligen har jag beställt en "Makey Makey" från USA. Jag spånar redan på projekt jag kan genomföra tillsammans med eleverna med hjälp av en sådan. Drömmen hade varit en till varje elev men är övertygad om att vi kommer kunna göra väldigt mycket med min egen till att börja med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar