fredag 5 september 2014

Elevernas val

Intresset för programmering som elevens val blev klart större än förväntad då jag nu har en grupp på 24 stycken elever som valt att spendera varje fredag eftermiddag med att fördjupa sig i programmering. 24 elever är ingen ovanlig storlek på en klass men när det gäller att programmera upplever jag att det antingen behövs mer än en lärare som befinner sig i klassrummet alternativt att alla datorer fungerar som det är tänkt att de ska göra. Tyvärr hade jag varken eller idag utan fick improvisera något.

Programmera elever

Till att börja med gick jag igenom vad jag förväntade mig av eleverna och vad de kunde förvänta sig av mig. Jag introducerade dem till tävlingen de är anmälda till i november och vi testade sedan tre olika övningsuppgifter som är tagna från tävlingen. De var väldigt lätta och bestod till största delen av mycket grundläggande logik (t.ex. i vilken ordning ska klossarna läggas för att bygga samma torn som på bilden). När de var klara med uppgifterna som de fick arbeta med gruppvis visade jag ett exempel på skriven kod som såg ut enligt följande:

if (om) lampan tänd:
            elev står up

och sedan:

if (om) lampan släckt:
            elev sitter ner

Jag använde dessa två små "koder" och tog hjälp av en av eleverna kring hur det fungerar med just att skriva kod och vilket resultatet blev. Vi diskuterade hur vi kunde utveckla koden och eleverna kom med följande förslag:

repeat(2)
      if (om) lampan tänd:
                   elev står up
      if (om) lampan släckt:
                   elev sitter ner

Koden i sig ser inte för vacker ut men det handlar mer om en tanke eller idé kring hur det fungerar. Vi diskuterade vad de olika delarna av koden betyder och när förståelsen infann sig för de flesta av eleverna lät jag dem börja arbeta med Scratch. Scratch är något jag kommer att återkomma till då det är en sida med en del fördelar (men även nackdelar) när det gäller att introducera programmering i skolan.

Vad jag lärde mig idag:


  • Fungerande teknik är alltid att föredra, speciellt om det är många elever som ska använda den samtidigt.
  • I och med att jag fortfarande letar efter en fungerande struktur är det bra om det finns mer än en lärare i klassrummet som kan bistå som resurs. Fungerar tekniken är behovet inte fullt lika stort.
  • Att använda fysiska exempel på hur programmering fungerar är ovärderligt. Det finns också vinter att skriva ut uppgifter på papper för att få eleverna att tänka utanför den miljö som de befinner sig i när de använder datorn.   

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar