onsdag 10 september 2014

Makey Makey

Har fått stanna hemma från skolan två dagar på grund av förkylning och upplever alltid det som svårare att komma tillbaka mitt i en vecka. Tyvärr innebar det att jag missade programmeringen för eleverna i årskurs 6 i måndags och att det blir först på fredag som vi kommer kunna arbeta med det igen (då med eleverna i årskurs 5 och de elever som valt programmering som elevens val).

Jag berättade tidigare om min beställning av Makey Makey och då den kom i måndags fick jag möjlighet att testa den med eleverna idag. Det var en fantastisk upplevelse att se hur eleverna fick koppla ihop det abstrakta iprogrammeringen med det fysiska i att använda de möjligheter som Makey Makey möjliggör. Min tanke nu är att skapa övergripande projekt i programmering och teknik där eleverna ska få skapa sina program i Scratch för att sedan skapa en teknisk lösning på ett problem. Just nu funderar jag mycket på att de ska få skapa ett användargränssnitt för människor med rörelsehinder, ska se om jag kan få upp en struktur på det och givetvis lägga upp processen här på bloggen.

Några exempel på vad det går att göra med en Makey Makey:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar