fredag 29 augusti 2014

Konsten att logga in

Idag var tanken att börja med introduktionen till programmering för två halvklasser i årskurs 5. 80 minuter per klass är i sammanhanget egentligen fantastiskt då jag har möjlighet att få med eleverna en bra bit på vägen på den tiden. Problematik uppstod dock ganska snabbt då det var första gången som en majoritet av dem loggade in på deras konton.

Välkommen... Skrivbordet förbereds...

Detta med att få inloggningen att fungera är troligtvis en av de delar jag upplever som bland det mest frustrerande när det gäller att kunna undervisa med hjälp av datorer. Det tar inte bara ett bra tag för datorerna att starta, det är väldigt ofta något lösenord eller något användarnamn som inte fungerar som det ska. Jag räknar med att detta är problem som vi mer eller mindre har kunnat lösa efter den första gången men det är ändå en olustig känsla att en lektion på 80 minuter mer eller mindre gått åt, att ge eleverna möjlighet att logga in på datorerna.

@ och caps lock

Två andra saker jag ofta uppmärksammar i samband med arbetet med att ge eleverna tillgång till sina konton, är att elever idag väldigt ofta tenderar att skriva versaler (stora bokstäver) med hjälp av "caps lock" och att de genvägar på tangentbordet som jag lärde mig genom "trial - and - error"(som exempelvis hur man skriver @), är något som jag som lärare måste arbeta med. Detta är något jag kommer att återkomma till flera gånger i denna blogg och har enligt min mening mycket att göra med att den digitala tekniken idag är så användarvänlig att vi inte behöver reflektera över hur den fungerar. I detta finns det givetvis oerhört många vinster men även en viss problematik som det inte går att bortse från och som jag som sagt kommer att återkomma till.

Vinsten idag blev att jag fick eleverna att börja använda drive och att alla nu kan använda datorerna själva. Det blev dock inte särskilt programmerande utan det är något jag själv får arbeta med nu under helgen. Slutligen fick jag ett väldigt glädjande besked om att jag kommer att läsa en kurs i programmeringsteknik på distans på Kungliga tekniska högskolan nu under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar