tisdag 26 augusti 2014

Om mig och den här bloggen

Jag är lärare på en mellanstadieskola i Malmö stad och har börjat undervisa i programmering i årskurs 5 och 6 på min skola. Tanken bakom skapandet av den här bloggen är att hjälpa andra komma igång med programmering, samt utbyta tankar och idéer kring hur vi kan göra programmering begripligt i undervisningen. 

Vem är jag?

Jag heter Daniel Pamp och är utbildad gymnasielärare i samhällskunskap och historia. Min första anställning fick jag för tre år sedan som lärare i årskurs 6 och sedan dess har jag fortsatt att undervisa på mellanstadiet. Under de här åren har jag fått röra mig allt mer mot NO - ämnena och matematiken vilket också har medfört att jag fått större möjligheter att undervisa i just programmering. Just nu går jag på lärarlyftet i NO och teknik för årskurs 4 - 6 på lärarhögskolan i Malmö. samt deltar i matematiklyftet som Skolverket genomför över hela landet. 

Erfarenheter kring programmering

Uttrycket hellre än bra är väl något som kan sägas summera min första kontakt med programmeringen. Jag började i högstadiet med att köpa en bok som sa sig kunna lära mig programmeringsspråket C++ på tre veckor, det var svårare än jag hade tänkt mig och jag har ännu inte klarat av de tre veckorna. Intresset för programmering bestod och jag var inte och nuddade vi det när jag gjorde hemsidor (varav min sida om Pokémon gav mig min första inkomst inom IT - branschen). Det är dock först nu som jag verkligen kommit in i programmering på riktigt och med det tänker jag också hitta ett sätt att undervisa elever i grundskolan i kodandets förlovade värld. 

Varför en blogg?

Bloggen är till för att dela med mig av erfarenheter kring hur jag undervisa i programmering och min förhoppning är att andra ska kunna ta del av detta och själv testa. Jag har haft programmering som elevens val men faktiskt lyckats få in det som ett återkommande moment för eleverna i årskurs 5 och 6. Min förhoppning är att jag ska kunna visa upp både lyckade och mindre lyckade försök kring hur jag undervisar i detta ämne. 

Hoppas ni vill följa med och delta i utvecklingen av programmering som ett framtida skolämne.

Daniel Pamp
2014 - 08 - 26


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar